به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ از ابتدای قرن حاضر با وقوع حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 نسبت دادن هر اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان به مسلمانان، به امری عادی تبدیل شده است. این شگرد اسلامهراسانه، با چنان جدیت و هماهنگیای از سوی رسانههای غرب پیگیری شده که دیگر کسی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان، تعجب نمیکند وقتی تروریستهای مسلح و جنایتکار فوراً "اسلامگراها"، "مسلمانان افراطی"، "جهادگران اسلام" و... خطاب میشوند. پروپاگاندای رسانهای از هیچ اقدامی برای بدنام کردن مسلمانان و القای رعب و وحشت از این دین آسمانی فروگذار نکرده است. در دو سه سال اخیر که گروه تروریستی "داعش" به عامل وحشت در سراسر دنیا شناخته میشود، با وجود اینکه تمام فِرق اسلامی افراطیون را تکفیر کردهاند، باز هم با سوءاستفاده از نفرت و وحشت عمومی، شاهدیم که حتی در برخی رسانهها نام "دولت اسلامی" بدون گیومه استفاده میشود. *** جنگ رسانهای در مناسبتهای مذهبی اکنون در ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سر میبریم و قرنهاست که در این ایام پیروان آن حضرت در اقسینقاط جهان به ماتم و سوگواری میپردازند. هر سال در همین ایام، موج شدید ضدّ تبلیغاتی علیه تشیع، بازتاب مراسم عزاداری عاشورا در فضای مجازی را تحتتأثیر خود قرار میدهد. این موج ضدّ تبلیغاتی و به طور کلی نحوه اطلاعرسانی در یاهو، موتور جستجوی گوگل، خبرگزاریها و مطبوعات غربی که امر تازهای مختص به امسال هم نیست، دو دلیل اصلی ممکن است داشته باشد: •ادعای بازتاب رسانهای و نمایش بیطرفانۀ وقایع؟! اگر خبرنگاران و اصحاب رسانههای غربی، دلیلشان برای نمایش این همه خشونت را شغل خود عنوان کنند، خودشان بیطرفی و صداقت در انعکاس خبر در این انجام وظیفهشان را به سخره گرفتهاند؛ چراکه مراسم عظیم دهه اول محرم، حتی عکاسی از قمهزنی کودکان در دورافتادهترین محلات پاکستان را شامل میشود، ولی به طور مثال اجتماع پرشور عزاداران حسینی در بزرگترین شهرهای ایران را در بر نمیگیرد. اندیشمندان و محققان بسیاری هر ساله در مدح قیام عاشورا و ستایش ظلمناپذیری فرزند آخرین پیامبر الهی صلوات الله علیه و آله، قلمفرسایی کردهاند که هیچ کدام، نه در این ایام و نه در سایر مواقع، آن طور که باید و شاید مورد توجه خبرنگاران قرار نمیگیرد. •معرفی مکتب تشیع همراه با وحشت و خشونت امسال از آغازین ساعات روز عاشورا صفحه نخست سایت یاهو مملوء از تصاویر دلخراشی مربوط به قمهزنی و زنجیر تیغزنی در عراق بود. خبرگزاریهای رویترز، بیبیسی، دویچه وله و روزنامه نیویورکتایمز هم لنز دوربینهایشان را جهت دادند و از مراسم عظیم سوگواری عاشورا در جای جای کره زمین، فقط خنجرهای خونآلود را گزینش کردند. علاوه بر این ایام خاص، در هر زمان دیگری که واژه لاتین "Ashura" به موتور جستجو گوگل داده میشود، تا 897.000 صفحه اینترنتی فقط و فقط تصاویر دلخراش و مشمئزکنندهای از مراسم قمهزنی در دسترس کاربر قرار میگیرد! مغرضانه بودن اخبار غرب از مراسم سوگواری مذهبی در اسلام، زمانی آشکارتر میشود که بدانیم این قبیل مراسم و آیینهای مذهبی هرگز اختصاص به مذهب تشیع ندارد. "نمایش مصائب" (Passion)، یکی از آئینهای سنتی و مذهبی کاتولیکهاست که طی آن مصائب حضرت مسیح (ع) اعم از محاکمه، رنج، شکنجه، (به اعتقاد مسیحیان) مرگ و سرانجام مصلوب شدن ایشان به تصویر کشیده میشود. این مراسم مسیحی یکی از آیینهای همراه روزهداری در "هفتۀ مقدس" (29 مارس: هفتۀ آخر زندگانی مسیح) به شمار میرود و در تمام اروپا و بخشهایی از آسیای شرقی از لهستان و رومانی و اسپانیا گرفته تا فیلیپین رواج دارد. در این مراسم، پیروان و عزاداران مسیح به اصطلاح مصلوب، نه تنها به طور کلی چهره و تن برهنۀ خود را با ابزارآلات گوناگون میخراشند و شلاق میزنند، بلکه اصرار دارند که خودشان را درست به سبک و سیاق همان مصائبی که این پیامبر الهی متحمل شده، زخمی کنند و شکنجه دهند. عزاداران در این مراسم، ابزارهای دستسازی را که به همین منظور از یک دستگیره و میخ و خردهشیشه ساخته شده، با فشار بارها و بارها روی سینه، پاها و بازوهای برهنه خود میکشند و بدین ترتیب با جاری شدن خون از زخمهای بدنشان این آداب و رسوم را زنده میدارند. برپاکنندگان این مراسم معتقدند فوران خون روی بدن در هفتۀ مقدس، گناهانشان را پاک میکند. با این حال میبینیم که با جستجوی واژه "Passion" در گوگل، تنها تصاویری از نقاشیهای کلیسای کهن و عکسهایی از سکانسهای فیلمهای ساخته شده در این باره در دسترس مخاطب قرار میگیرد! برخی صاحبنظران و تاریخپژوهان معتقدند مراسم عزاداری و آئینهای سوگواری از مسیحیت وارد فرهنگ شیعیان شده است. چنانچه گفته شد نه تنها چنین مراسمی باعث انتقاد به کلیسای کاتولیک و متهم کردن این مذهب به خشونت و توحش نمیشود، بلکه عدم بازتاب رسانهایاش نیز، آن گونه که تلاش میکنند عاشورای حسینی را با قمهزنی معرفی کنند، قابل تأمل است. این دست آئینهای عزاداری، در میان مرتاضان هندی و کشورهای شرق آسیا هم رواج دارد؛ منتها بازتاب رسانهای بسیار خفیف آن و از همه مهمتر شناساندن این آئینها به عنوان آداب و رسوم جاافتادۀ فرهنگی، نشان میدهد که فقط در مورد تشیع و مکتب عاشوراست که چنین هجمۀ تبلیغاتی عظیمی صورت میگیرد. در غیر این صورت چرا راه رفتن روی میخ، قورت دادن آتش، درآوردن چشم از حدقه یا... هیچگاه به انتقاد از دین بودائیان و تخریب چهرۀ این دین در چشم افکارعمومی منجر نمیشود؟ *** دلیل نهی مراجع در طی تاریخ قمهزنی در ایران اغلب فقهای تشیع امر به حرمت این عمل دادهاند. حکم حرام بودن این قبیل اعمال هم بر این اصل اجتهادی استوار است که هرگونه سخن، رفتار، گفتار یا اقدامی که بستر سوءاستفاده دشمنان اسلام یا تخریب جایگاه مذهب در میان غیرمسلمانان را سبب شود، حرام است. در شرایط فعلی که رسانههای غربی تعمداً عملکرد قشر محدودی را در ایام عزای حسینی بازتاب گسترده میدهند و این امر وهن شیعه و موجب سوءاستفاده دشمنان میشود، رهبر معظم انقلاب این قبیل اقدامات را حتی در خفا نیز حرام اعلام نمودند.